سمیه صالحی در آیین افتتاح نمایشگاه طراحی فرش «دچار» اظهار داشت:
عنوان این نمایشگاه از واژه دچار به معنی عاشقی و برگرفته شده از شعر سهراب سپهری « و فکر کن که چه تنهاست
اگر ماهی کوچک، دچار آبی دریای بیکران باشد» بر گرفته شده است که توسط دانشجویان طراحی فرش دانشکده هنر دانشگاه اراک صورت گرفته است.
وی در ادامه افزود : این نمایشگاه با موضوع ماهی در هم در طراحی نقشه فرش برگزار شده و ماهی درهم از موضوعات و نقوش کهن قالی بافی در سطح کشور است که با نام دیگر هراتی نیز معروف میباشد که این واژه ریشه اساطیری دارد و به آیین میتراییسم و تقدس خورشید بر میگردد که بعد از اسلام تبدیل به برگ شده و همچنان بافته میشوند به نحوی که گل نیلوفر نمادی از خورشید و دو ماهی نمادی از میترا در حال نگاهداری از او هستند .
عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه اراک در ادامه افزود:
گل نیلوفر از منظر زیستی هم دارای اهمیت است و ابتدا به لجنهای ته مرداب اشاره دارد و تبدیل به گل زیبا میشود و موجب جذابیت برای آثار هنری هستند .
صالحی در ادامه با اشاره به اینکه رشته فرش از سال ۹۶ در دانشگاه اراک ایجاد شده و نمایشگاه های متعددی توسط دانشجویان برگزار شده افزود امیدوار هستیم که اینگونه نمایشگاهها مورد توجه بازار فرش قرار بگیرد و دانشجویان وارد بازار فرش شوند کما اینکه برخی از دانشجویان ما در حال حاضر برای برندهای مختلف در حال طراحی هستند و نقشه های قالی تولید شده توسط دانشجویان در اختیار بافندگان فرش قرار گرفته است .
این مدرس دانشگاه در ادامه پیرامون جامعه فرش در کشور افزود:
در حال حاضر از نگاه دانشگاهی ،جامعه فرش از دیدگاه چندان قابل قبولی برخوردار نیست و از ارتباط دانشگاه با جامعه فرش نباید غافل ماند چون تجربیات و اطلاعات آکادمیک طرفین هنگامی که رد و بدل شود به مراتب در پیشرفت این اثر هنری موثر واقع خواهد شد، ضمن اینکه گذشته و پیشینه فرش را باید دانشجویان درک کنند و عوامل متعددی درگیر این موضوع هستند تا دانشجویان جذب بازار کار شوند و تلاشمان بر این است که این اتفاق رخ بدهد و برگزاری نمایشگاهها یکی از راههای آن میباشد
وی با اشاره به سبقه و پیشینه تولید فرش در اراک که از اشتهار مناسبی در سطح کشور و حتی جهان برخوردار است افزود: در کارگاههای تخصصی قالی بافی در سطح استان اطلاعات گذشتگان از جدیدترها بیشتر بود به گونه ای که سواد بصری روستاییان و عشایران بیشتر از ما بود چون رنگ را به طور زنده لمس میکردند و کاملا دیدشان طبیعی بود واین موضوع در حال حاضر مانند گذشته نیست .
وی در ادامه با اشاره به ادبیات کهن و فرهنگ غنی ایرانی افزود: با توجه به اینکه تجار فرش از دیدگاه و دانش نسبتا مناسبی در این موضوع برحوردار هستند و زمینه صادر نمودن فرشها را ایجاد میکنند طراحان فرش از فرهنگ ایرانی باید بهره برداری لازم را داشته باشند زیرا فرهنگ ایرانی ظرفیت مناسبی برای تولید و طراحی نقشه های فرش دارد به گونه ای که داستانهای کهن که مسایل معنوی در آنها دیده میشود در کنار فرش باید تبدیل به یک اثر هنری شوند که این موضوع برای مخاطبین در خارج از کشور نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت